Lowlands gemist

Afgelopen weekend zou mijn tiende Lowlands geweest zijn. Maar dit jaar was ik Sjaak Afhaak. De aantrekkingskracht van wat ik ooit het leukste festival van Nederland vond, nam de laatste jaren langzaam maar zeker wat af. Er was niet één aanwijsbare reden. Gewoon een gevoel. Een optelsom van niet al te imponerende lineups en het gevoel steeds iets meer uitgeknepen te worden. Bijvoorbeeld door de elk jaar flink duurder wordende tickets. Nu bestaat er nu eenmaal zoiets als inflatie, maar als ik de CBS-consumentenprijsindex op de Lowlandskaartjes loslaat, zou een kaartje dat in 2006 nog € 117,50 kostte dit jaar € 137,- mogen kosten. Maar een Lowlands-kaartje kostte in 2012 al € 185,-. Als gevolg van de BTW verhoging die doorberekend moest worden. Maar toen de BTW verlaagd werd merkten bezoekers dit niet in de portemonnee.

Ook de drankprijzen stegen bij Lowlands sneller dan bij het CBS. Nu was het sympathiek dat je bij Lowlands een halve liter – al dan niet sterke – drank mee mocht nemen, het festivalterrein op. Maar daar was sinds kort een ontmoedigingsbeleid voor bedacht: een loketje bemand door twee personen waardoor er zo’n lange rij stond dat je die optie maar liet zitten. Je kon je drankuitgaven nog wel beperken door je lege bekertjes weer in te leveren. Voor tien bekertjes kreeg je een nieuw biertje. In 2013 waren dit 11 bekertjes geworden. Stuk voor stuk kleinigheden die bij elkaar opgeteld zorgden voor een licht verminderd gevoel.

Toen de eerste mail voor de kaartverkoop van 2014 binnenkwam bleek een kaartje opnieuw een tientje duurder te zijn, werd er parkeergeld (€ 15,- tot 25,-per auto) geïntroduceerd en had men besloten het statiegeldsysteem op te heffen. Een policy-wijziging die Lowlands zo’n tien procent extra drankomzet oplevert, want de bekertjes parasieten zorgden er wel voor dat er geen bekertje verloren ging. TIEN PROCENT! Dat is geen klein bier en iedereen snapt waarom het afgeschaft is. Festival directeur Van Eerden verklaarde “Je neemt de impopulaire maatregelen in één keer, dat heb ik van het kabinet geleerd.” Misschien had hij ook kunnen leren dat het kabinet daardoor niet bepaald populair is geworden.

Ik besloot deze keer maar eens te wachten met kopen van een kaartje. En ik bleek niet de enige met een tanend Lowlandsgevoel. Zonder hierover afspraken gemaakt te hebben, besloten meer vrienden een jaartje over te slaan. Uiteindelijk was Lowlands pas op 13 mei uitverkocht. En dat terwijl Pinkpop – dat het jarenlang moest afleggen tegen Lowlands – dit jaar voor het eerst in één dag was uitverkocht. Nu kun je denken: “niks aan de hand, uitverkocht is uitverkocht, of dat nu in één dag of vijf maanden gebeurt.” Maar toch. Dit kan een kentering betekenen. Voor de 2015 editie zullen niet veel mensen op de dag dat de kaartverkoop begint bestellen. Eerst maar eens wachten wat de line-up is. En terecht. Of maar eens kijken wat voor andere leuke festivals er nog meer zijn. Lowlands zal zijn stinkende best moeten doen. En terecht. Misschien zelfs de prijzen een keer laten zakken. Zou een mooi gebaar zijn. En eigenlijk ook best terecht.

Een weekje geleden was ik nog blij met mijn besluit een jaartje over te slaan. De line-up was inderdaad niet super en de weersvoorspellingen matig. Prima om het een keer via TV te volgen.
En toen werd het vrijdag… Het weer bleek mee te vallen. Diverse vrienden waren wel gegaan. De whatsapp’jes die ik kreeg hakten er in. Net zoals de foto’s op Facebook. De rokende schoorstenen. De nieuwe Bravo tent. Optredens van Imagine Dragons, Stromae en Gesaffelstein. Lowlands op TV was niet leuk. Ik hoorde daar te zijn. Ik bleek serieus aan FOMO te lijden. Dit wil ik niet nogmaals meemaken. Dus Lowlands: doe je best volgend jaar. Wie weet kan ik dan alsnog mijn tweede lustrum vieren!

lowlands

Dit bericht werd geplaatst in Amusement, Evenementen, Muziek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

